top of page

"בעל זבוב" / ויליאם גולדינג


הרעיון המרכזי של הספר עוסק בגישות שונות לגבי "טבע האדם", לפי גישה אחת "יצר לב האדם רע מנעוריו".

גישה שנייה גורסת כי טבע האדם שואף למסגרת אתית, תרבותית והגיונית. בעזרת הסיפור גולדינג מתאר מה עלול להתרחש כאשר שתי האידאולוגיות מתנגשות.






קצת על הספר



הספר בעל זבוב מתאר קבוצת ילדים בריטים שנקלעים לאי בודד בעקבות התרסקות מטוס ואין להם קשר עם העולם. העלילה עוסקת באופן שבו נבנית חברה, במקרה הזה, הילדים בונים חברה עם ערכים שנויים במחלוקת. בהתחלה קבוצת הילדים מנסה לחיות לפי מודל של חברה דמוקרטית נאורה, אבל היצרים של הילדים משתלטים עליהם ומתברר שהאדם יכול להיות האויב של עצמו.





בתחילת הספר מתוארת סצנה שמדגימה את ניסיונם לתקשר באופן תרבותי. שניים מהילדים מוצאים קונכיית ים והם עושים ניסיון לדבר כל אחד בתורו לפי מי שמחזיק את קונכיית הים. הדוגמא הזאת חזקה כי היא מבהירה כמה הילדים ניסו בהתחלה ליישב מחלוקות בצורה הגיונית ולהתנהג כמו שהם חושבים שהמבוגרים היו מתנהגים בעולם האמיתי.

על האי הילדים מאושרים בהתחלה מהחופש שנכפה עליהם אבל לאחר זמן מה הם חווים גם רגשות שליליים כמו פחד. אחד הטקסים שהילדים מאמצים להתמודדות עם הפחד קשור לשם של הספר שבו הם תוקעים ראש של חזיר על שיפוד וקוראים לו בעל זבוב כי הוא מושך המון זבובים. השם הזה מבטא גם כוח של שד מהגיהנם.

הילדים מדגימים את את הדרכים האנושיות להתמודד עם פחד- על ידי טקס מובנה.

בספר ישנם גם חלקים קשים שנוגעים בקצוות השליליים של ההתנהגות האנושית, במיוחד כשמדובר בילדים שאנחנו רגילים לחשוב שאינם מסוגלים להתנהגות כל כך קיצונית. זאת בהקשר של מנהיג אחת הקבוצות, ג'ק שהוא מנהיג כוחני שהפך לעריץ אכזרי וההתנהגות שלו גובה מחיר כבד מאוד וגורמת למותם של שני חברים בקבוצה.



סרט בעקבות הספר


מדובר בסרט קולנוע אמריקאי מסוג סרט הרפתקאות, המבוסס על הספר שזיכה את הסופר ויליאם גולדינג שזכה בפרס נובל לספרות בשנת 1983.

זה העיבוד הקולנועי השני של הספר. העיבוד הראשון הופק ב-1963 בבימויו של פיטר ברוק.

הסרט צולם בהוואי וקיבל ביקורות מעורבות בעיקר בגלל סטייתו מהסיפור המקורי אבל הוא הצליח באופן מסחרי והפך לסרט פולחן.







רלוונטיות הספר למציאות בה אנו חיים והמלצתי על הספר


הספר כולו עוסק בהתנהלות חברתית, קבוצות, אי הסכמות, כללים והתמודדות עם פחדים. כולנו חיים בתוך חברה אנושית, גם בבית הספר, גם חברים מעבר לשעות הלימודים וכולנו רואים גם בחדשות את ההתנהלות החברתית במדינה שלנו. הערכים הקבוצתיים אפילו יותר רלוונטיים עכשיו אחרי תקופה של בחירות שבהן כל קבוצה בטוחה שהיא הכי צודקת ומנסה למשוך לכיוון שלה.


בני אדם מונעים מפחדים ומנסים לעשות דברים כדי להתמודד איתם וגם זה רלוונטי לחיים שלנו.

יש משהו סמלי גם בסיום של הספר שמתוארת בו השריפה שהילדים הציתו כדי להזעיק עזרה והיא יצאה משליטה. זה יכול לגרום לאדם שקורא את הספר לחשוב על עצמנו כעל אנשים על אי שחייבים לחשוב על גורל האי ולא להרוס אותו.


אני ממליץ על הספר בשל הרלוונטיות שלו לחיינו בכל מה שקשור להתנהלות חברתית. כי הוא מבטא את ההתנהלות של קבוצה חברתית. אמנם מדובר בילדים אבל דווקא העובדה הזאת יכולה להסביר לנו תהליכים שקורים בחברה. כשמדובר בילדים התיאורים יותר יצריים מצד אחד והדוגמאות יכולות לשקף את העולם האמיתי.


התמונה המוצגת מתארת אדם שכוחות אפלים מנסים להשתלט עליו וכמו שאני מבין את הספר בבסיס של כל ההתרחשויות הקבוצתיות שם, יש את המלחמה עם היצר. האם הבן אדם משתחרר בסוף מכוחות האופל או שהם משתלטים עליו לגמרי. כל חברה מורכבת מאנשים שמתלבטים כמה לתת מעצמם, כמה לוותר לאחר, כמה להתחשב רק בצרכים שלהם ועוד.


ציטוט מהספר שכדאי לקחת לחיים


"פחד אינו יכול לפגוע יותר מאשר חלום"


גם פחד וגם חלום גורמים לנו לצאת מאזור הנוחות שלנו. זה נראה שחלום עדיף על פחד אבל גם חלום דורש הרבה אומץ.



153 צפיותתגובה 1

פוסטים אחרונים

הצג הכול

שואה שלנו מאת אמיר גוטפוירנד

הרעיון המרכזי בספר שואה שלנו הוא החיים של ניצולי השואה בישראל והתמודדות שלהם בחברה הישראלית. הספר עוסק בניצולי השואה בישראל ובחברה הישראלית, אני מאוד ממליץ על הספר כי לדעתי הוא מציג את התמודדות של ניצ

bottom of page